Buy Now Pay Later와 신용카드

1.
나라에 관계없이 보편적인 지급수단이 있을까요? 한국에서 보편적인 결제수단인 신용카드만 놓고 보면 국가별로 다른 모습이 보입니다. 예를 들어 미국이나 중국의 보급율은 낮고 이 때문에 Paypal과 같은 간편결제가 확산할 수 있는 배경이었습니다. 간편결제사업자가 제공하는 계좌를 지급계좌로 이용하는 나라도 많지만 한국의 간편결제는 은행계좌 혹은 신용카드와 연계한 서비스입니다. 신용카드와 결합한 간편결제는 형식은 선불결제로 보이지만 본질은 후불결제입니다 이 또한 나라별 특징입니다.

간편결제와 신용결제가 만나면 어떤 비지니스가 가능할까요? 일반적으로 카드사와 제휴하여 신용결제 혹은 할부결제와 같은 서비스를 제공하지만 간편결제사업자가 자체적인 신용평가에 근거하여 신용결제서비스를 제공하는 경우가 있습니다. 이를 Buy Now Pay Late(BNPL)라고 하고 호주를 중심으로 발전하였습니다.

BNPL의 업무흐름은 어떻게 될까요? 아래와 같습니다.

호주 BNPL사업자의 현황은 ASIC가 2018년 11월에 발표한 REP 600 Review of buy now pay later arrangements 을 자세히 나옵니다. 비지니스모델은 다양할 수 있지만 핵심은 가맹점으로부터 받는 수수료입니다. 호주 Afterpay의 수수료율은 3~5%입니다. 무척 높습니다. 사실상 신용카드사들이 자기 자본으로 소비자를 대상으로 신용대출=여신과 큰 차이가 없습니다.

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BNLP사업이 단지 호주에만 제한된 비즈니스모델은 아닌 듯 합니다. 호주외에 유명한 미국 Klarna의 경우 2020년 현재 계속 성장을 이어가고 있다고 합니다.

Klarna, 미국 BNPL 서비스 고객 수 785만명 넘어

PYMNTS에 따르면, 글로벌 BNPL(Buy Now, Pay Later) 핀테크 기업 클라르나(Klarna)의 미국 고객수가 785만명을 넘겼음. 클라르나는 이에 대해 H&M, Sephora, Timberland, The North Face 등 다양한 기업들과 제휴관계를 맺은 것이 주효했다고 밝힘

클라르나는 미국 리테일러 파트너수가 올해 5월에 4,200개 늘면서 전년동기 대비 163% 성장했다고 발표

BNPL모델의 확장 및 성장은 은행까지 영향을 미치고 있습니다. SWIFT가 ‘Pay Later’ API를 제공하기 시작하였습니다.

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2.
그러면 BNPL의 미래는 어떻게 될까요? ‘Buy Now Pay Later’ Breaks ThroughBuy-now, pay-later tech companies…do we really have to choose who to love?은 모바일과 결합한 편의성으로 사실상 가상신용카드역할을 하리라 예상합니다.

Breaking the growth barrier with autofill technology

As it turns out, BNPL’s can do better. And the way they can do better is essentially by doing what they do best already – using innovative technology to solve their customer’s problems.

Using technology like intelligent autofill (created by Fillr). BNPLs would in fact be able to solve their competition and integration issues and in doing so, create an even better byproduct of giving their consumers instant checkout.

To create lasting value for their retailers, BNPLs need to help with a bugbear that continually plagues the ecommerce industry: mobile conversion. Globally, the statistics on this are woeful: the average mobile cart abandonment is over 86%, leading to an average conversion rate on mobile of just 1.55%. Customers simply find it too hard to checkout on a mobile – 27% of cart abandonments occur due to time restraints, and a further 23% occur as the checkout process is too complex

With intelligent autofill though, retailers have, for the very first time, the power to make a real dent in this. Intelligent autofill helps customers check out 37 times faster (with 98% accuracy), meaning that BNPLs could help more customers convert faster, more often, and on an ongoing basis.

Intelligent autofill combined with dynamic cart scraping can also help solve the BNPL button integration problem. When embedded into a BNPL mobile app or desktop extension, dynamic cart scraping can detect the amount of the cart for which the user in question is wanting to finance. The BNPL can then generate a virtual credit card (VCN) for this amount and with the addition of intelligent autofill, it can then automatically populate any retailers check-out form (including all of the payment fields) with the VCN.

This means that users can essentially shop anywhere, even if the end retailer doesn’t have that specific BNPL integrated. It’s a double-win for shoppers – they get instant checkout, plus BNPL – everywhere!

A number of BNPLs are already using this approach, with great success. Since incorporating intelligent autofill into their technology earlier this year, Klarna has seen unsurpassed adoption – they now reach more consumers than ever. Quadpay, who recently signed on, have no reason to expect anything but the same great results.

Intelligent autofill plus BNPL means the addressable market for any given BNPL is far larger than it would have otherwise been – effectively breaking each company’s growth barrier, even with heightened competition.

그러면 한국의 경우는 어떨까요? 비슷한 논의가 있었습니다. 2019년 11월에 나온 핀테크 스케일업 추진전략중 일부입니다.

아마도 카드사가 주도하는 여신금융협회의 이해와 대립하기 때문에 결론이 어떻게 날지 알 수 없습니다. BNPL과 관련한 또다른 이야기는 최근 BNPL (Buy Now Pay Later) 시장을 주도하는 핀테크 기업들가 있습니다. 글중 Scott Galloway교수가 BNPL기업을 분석한 동영상입니다. 참고하세요.

BNPL과 관련한 법적 쟁점은 여신협회의 보고서가 자세히 다루고 있습니다. 아래를 참고하세요.

호주의 Buy Now Pay Later 서비스 활성화에 따른 규제정비 움직임

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