1.
신기술을 보고 가능성이 충분하다고 하면 돌진하는 유형입니다. 대표이사를 맡고 있었을 때 수많은 제품을 개발하였습니다. 그렇지만 경영자로서의 능력이 부족하여 실패하였습니다. 지금도 신기술을 보면 흥미를 느끼고 할 수 있는 만큼 분석해봅니다. 그렇지만 실행을 할 수 없습니다. 투입한 자원이 없기도 하지만 앞서 실패의 교훈입니다. 블록체인. 최근에 본 기술중 가장 마음을 콕콕 찌르는 기술입니다. 가능성도 무한하고 사업성도 또한 충분합니다. 만약 회사를 경영하고 있었으면 최대한 긴축운영을 하더라도 한 명정도 R&D를 했을 듯 합니다. 예전이었으면 한 팀인데 고작 한명입니다.(^^)
블록체인이라는 단어가 대중화한 이후 블록체인의 현재를 보려고 하는 기사들이 많습니다. 먼저 Blockchain in Financial Services: Six Real-World Pilots은 현재 진행중인 파일럿 프로젝트의 현황을 정리하고 있습니다. 소개하는 프로젝트는 아래입니다.
Mizuho and Fujitsu are streamlining cross border securities transaction settlement
Forty banks trial commercial paper trading
Nasdaq Linq records issuance of pre-IPO shares to private investor
Overstock issues a $5M bond and soon may issue equity in Blockchain
JPMorgan Chase and Digital Asset Holdings addressing liquidity mismatches in loan funds.
ASX and Digital Asset are teaming up to improve clearing and settlement processes
뚜렷한 성과가 없는 현황에서 ESMA의 자료를 인용하여 해결할 과제를 정리하고 있습니다.
Privacy – Blockchain’s distributed ledger was originally developed to be public, so banks will need to figure out how to manage privacy, even in permissioned networks.
Volume and Throughput – distributed ledgers can’t currently keep up with the volume and throughput demands required by electronic trading.
Difficulty Interacting with External Systems – Currently, there are limitations in allowing external systems to securely interact with the distributed ledgers.
Interoperability of Various Blockchain Networks – ESMA is concerned that the complex encryption techniques could allow for the emergence of a monopolistic environment.
Regulatory Environment – ESMA points out that less regulated segments of the financial markets would allow easier implementation of distributed ledger technology. Deployment is likely to be significantly more complicated for those areas with heavier regulation requiring centralized infrastructures like centralized clearing
2.
Finextra에 실린 Blockchain in Financial Services: The Hype and the Reality of the Adoption Cycle는 가트너의 Hyper Cycle 방법론에 근거하여 평가하고 있습니다.
글을 쓴 David Donovan 은 기술의 부풀려진 기대의 정점(Peak of Inflated Expectations)에 있다고 분석을 합니다. 금융서비스에 블록체인을 도입할지를 결정하기 위하여 아래와 같은 요소들을 살펴보라고 충고합니다. 앞서 ESMA와 비슷합니다.
To answer this question, I find that a framework approach helps you evaluate readiness to adopt blockchain technology. Some key factors to consider:
Regulatory—How does blockchain fit into your existing regulatory framework? A certain level of legal/regulatory legitimacy can enable viable market implementations and acceptance. For example, “permissionless” blockchain will contradict most regulatory frameworks and might not be ideal for your organization.
Strong Customer Use Case—You have to look beyond the hype and evaluate blockchain and build strong customer use cases. Experimentation is good, but relevancy to your customer needs is critical.
Legacy System Integration—Unlike start-ups, large institutions have a huge technology legacy. Replacing those is an expensive, time consuming process but critical for modernization of banks. A number of firms are on multi-year transformation journeys to replace their legacy footprint. Blockchain solutions need to work with these legacy systems and integrate with the transformation roadmaps.
Partnership Model—Blockchain is a multi-party, multi-market participant technology. The success of making it work is ensuring multiple stakeholders have the buy-in, willingness and incentive to make it work.
Talent Requirement—There is strong competition today for a limited talent pool that understands blockchain and financial services. With startups competing for talent, how you fill your ranks with the right people internally or with external partnerships will drive long-term success.
마지막 블록체인에 큰 지분을 가지고 있는 IBM이 Finextra와 같이 발간한 Banking on Blockchain: Charting the Progress of Distributed Ledger Technology in Financial Services도 비슷한 내용입니다. 다만 마지막이 중요합니다.
2016부터 2018/19/20까지 현실에 적용할 때 발생하는 문제를 해결한 사례들이 나올 것으로 예측하고 2025년 이후에 보편화할 것으로 예상합니다.
그래서 Finextra는 블록체인에 관심이 있는 기업에 다음과 같은 충고를 첫머리에 올렸습니다. 지금은 시험하고 시험하고 검증하고 검증할 때입니다.
Experiment. Get your hands dirty, to establish the strengths and weaknesses of the technology, work out how to bring value to your customers, and get ahead of the killer apps.