모건 스탠리와 올리버 와이만이 내놓은 ‘투자은행의 전망’

1.
금융권의 한파가 여의도를 떠나 전 업종으로 퍼지고 있고 저축은행은 구조조정을 마무리하고 새로운 생존을 고민하고 있습니다.

저축은행 구조조정 마무리…3년간 30곳 정리돼
금융권 감원 한파···은행·생보·증권 13년만에 最多

감원이나 지점 폐쇄 혹은 통합과 같은 구조조정으로 금융회사의 경쟁력을 높힐 수 있으면 좋겠지만 그렇지 못한 현실입니다. 예를 들어 시티은행이나 HSBC가 한국을 떠나는 이유를 아래와 같이 분석합니다.

첫째는 성숙하고 갈수록 경쟁이 심해지는 소매금융시장에서 지난 10여 년 동안 고(高)성장기에 외국은행은 소극적인 확장전략을 추구한 결과 ‘규모의 경제’의 이점을 거두지 못한 것이다. 둘째는, 규제조치가 저(低)신용 차입자 대출을 확대해서 은행의 수익률을 떨어트린다. 특히 이들의 신용관리 비용은 늘어나는데 순이자마진이나 수수료는 정책당국의 규제개입으로 줄어든다.

한국에서는 금융산업이 준(準)공공부문 같이 인식되어서 제조업 부문의 성장을 지원할 뿐 그 자체가 이익을 내고 성장하는 하나의 산업으로 보지 않는다. 금융시장에 대한 정책당국의 규제개입이 금융위기로부터 한국 금융시장을 보호했다는 주장도 있다.
외국은행은 왜 한국시장을 떠나는가?중에서

그러면 앞으로 어떤 전략을 가져야 할까요? 같은 글은 이렇게 표현합니다.

이런 상황에서 외국은행들이 모기업의 국제도매금융이나 보다 수익성 있는 투자은행에 활용하기 위해 자본을 재배치하는 것은 당연한 조치이다.

비슷한 정책을 취하는 곳이 한국 금융위원회입니다. 금융투자회사를 대형화하여 투자은행 업무를 강화하고자 합니다.

2.
이와 관련하여 Oliver Wyman와 Morgan Stanley가 펴낸 보고서에 따르면 투자은행은 빠르게 행동하고 자본투입을 재조정하고 이익이 내는 곳에 최적하기 위하여 자본과 인력을 재조정하고 지역에 집중하라고 권고합니다.

Wholesale & Investment Banking Outlook: Mis-allocated Resources: Why Banks Need to Optimise Now

IB1

This year’s annual report finds that there is a misallocation of resources in the sector and banks need to complete the unfinished reformation of their business models. The analysis shows that:

Wholesale banks show huge potential to restructure their businesses to adapt to the new environment and increase revenues.
Banks could increase return on equity (ROE) by 2-3% by making tighter portfolio decisions, trading off leverage, risk capital, funding constraints and focusing on where they have a competitive edge.
There are old business models that need to be changed:

the over-supply of distribution and research costs in equities
the slow uptake of new market structures in fixed income and
the high amount of capital tied down in rates o the over-supply of CFO/Treasurer solutions and franchise lending in investment banking
Since 2010 the industry has reduced 20% of its capacity from pulling out of unprofitable areas and by reducing Basel III risk-weighted assets. Banks must reduce capacity by another 5-8% while redeploying resources to the areas where client demand is growing and their needs are unmet.
WHOLESALE AND INVESTMENT BANKING OUTLOOK중에서

분야별 성공모델을 정리한 부분을 일부입니다. 37쪽이나 되는 작지않은 분량의 보고서입니다. 읽어보시면 도움이 됩니다.

Commercial corporate and retail servicers. More banks are waking up to the high franchise value in
revenue streams from mid-market corporate and retail clients, and focusing more on better penetration of these segments. Product and service definition is changing rapidly given the conduct risks involved here, and given threats to some parts of the business from specialist and internet providers. Winners in this segment will be those who are able to effectively integrate products and services across divisions to deliver convenient and transparent solutions for clients, while shaping their cost
structures very sharply around their advantages. This means avoiding too many off-strategy dalliances, and in particular getting the FIG footprint right.

Regionalised Wholesale banks. This will continue to be one of the hardest categories in which to define a winning model given the cost structure disadvantages. To win, banks will firstly have to be outstanding cost managers – taking a ruthless knife to non-core regional cost structures, avoiding scope creep, steering clear of businesses with high operational gearing, be inventive on cost sourcing and JVs. Secondly they will have to manage client footprint equally ruthlessly, skewing resource and senior attention to clients in their core region that are realistic partner candidates and shifting to specialised service for everyone else.

Download (PDF, 634KB)

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