1.
기사의 제목을 읽다가 생소한 단어가 눈에 들어왔습니다. Robo-Advisor. Robo-Broker라는 단어도 비슷한 의미로 사용하는 듯 합니다.
Charles Schwab Introduces Its Robo-Advisor: Is This The Next Big Thing In Investing?
기사가 정의한 Robo-Advisor는 아래와 같습니다.
Until recently, portfolio management and financial advisory was done through human interaction. Robo Advisors, as the name suggests, offer automated portfolio management services with minimal human input. They use the same algorithm-based templates used in case of traditional advisory. Automated investment service firms offering this service, such as Betterment, Wealthfront and FutureAdvisor, have caught the eyes of venture capital firms and raised funds to try to become the next big thing in investing.
Robo-advisory has advantages over human-based methods similar to those of online banking or online shopping over traditional banks and stores. There is minimal human intervention, practically no time constraints and low minimums of investable assets for eligibility to advisory services. It has several advantages for the companies offering automated advisory, which include negligible employee costs, low administrative and capital expenditures, and a potential faster rate of gaining new customers – often first time investors.The limitation of Robo Advisor is that its service is currently restricted to portfolio management, which basically just includes allocating stocks and investments to various asset classes based on a questionnaire or survey filled by the customer. Based on the answers to the questionnaire, the algorithm invests in a diversified portfolio of exchange traded funds taking into account the risk appetite of the customer. However, as of now there is no provision to address other aspects of financial advisory, including tax planning and retirement planning.
Robo-Advisor을 번역하면 무엇이 적당할지 고민을 해보았습니다. 가장 비슷한 말이 온라인자산관리입니다. 그래서 국내 증권사들이 제공하는 온라인자산관리를 살폈습니다. 삼성·미래 이어 한투·대우도…증권사 ‘온라인 자산관리’ 시대 성큼처럼 몇 증권사들이 온라인자산관리서비스를 제공하더군요. 오래전부터 자산관리 강자였던 미래에셋증권의 자산관리서비스를 보니 이런 평가를 하더군요.
홈페이지의 핵심 포인트는 단순히 수수료가 낮은 펀드를 슈퍼마켓 형태로 나열해 ‘판매’하는 것이 아니라 고객의 자산을 적절하게 ‘배분’하고 ‘관리’하는 데 있다. 이를 위해 미래에셋증권은 축적된 자산배분 노하우를 활용해 차별화된 자산배분 솔루션을 온라인에 도입했다.
홍보 동영상의 My포트폴리오를 보면 투자자의 성향에 따라 펀드상품을 추천하는 방식입니다. 한동안 유행했던 온라인펀드몰에 온라인추천기능을 탑재한 것이 온라인자산관리인 듯 합니다.
그러면 Robo-Advisor 혹은 Broker는 어떤 서비스일까요? 하나금융경영연구소가 펴낸 온라인 자산관리 서비스에 대한 관심 증가가 쉽게 정리해놓았습니다.
국내와 비교하면 대상자산이 다릅니다. 구체적으로 알고 싶어 Betterment에 간단한 개인정보와 투자목표를 넣은 후 결과를 보았습니다.
개인적으로 보면 온라인으로 투자상담과 자산관리를 같이 해주는 온라인 투자자문서비스라고 하면 어떨까 합니다. Robo-Advisor는 단순히 자문을 해주는 서비스이고 Robo-Broker는 매매를 포함한 서비스입니다. 예를 들어 투자자문사가 하면 Robo-Advisor이고 증권사가 투자자문을 하면 Robo-Broker가 됩니다. 일반적인 투자자문과 확실히 구별되는 점은 자동화된, 기계에 의한 투자자문이라는 점입니다. 이 때문에 낮은 비용의 서비스가 가능합니다.
2.
Robo-Advisors: Threats and Opportunities for the Global Wealth Management Industry의 요약을 읽었습니다. Robo-Advisor의 세가지 요소로 Technology, Passive Investing 그리고 Investor Behavior이고 각 요소가 어떻게 결합하느냐에 따라 다양한 모델이 나온다고 합니다.
전체 보고서를 읽어보면 좋겠지만 유료입니다.(^^)
지금까지 다루었던 Robo-Advisor를 Robo-Advisor 1.0이라고 하는 기사도 있네요. 지금은 Robo-Advior 2.0이 필요하 때라고 주장합니다. 기사는 IBM의 Watson를 결합한 서비스를 2.0이라고 합니다. 즉 기계학습알고리즘을 결합한 서비스가 필요한다고 합니다.
In many respects, robo-advisor 1.0 is just a less expensive form of investment back-office than some of the turn-key asset management programs or model portfolios that many investment advisors rely on. While there is a segment of the investing population that will find using Version 1.0 appealing, it’s more likely that these platforms will be employed by industry professionals as a way of streamlining their practices. For example, Betterment recently established a strategic relationship with Fidelity Institutional Wealth Services allowing the registered investment advisors on its platform to use the services with their existing clients and to attract new business.
Robo-advisor 1.0 is, to a large degree, just an augmentation of a traditional investment advisory practice already in transition. “The big opportunities in the early stages of robo-advisor platforms have to do with cost and scalability,” says Hannah Shaw Grove, the author of Advisor2000: Strategies for Success in the New Millennium and a founder of Private Wealth magazine. “Advisors can rely on technology-enabled solutions to handle a portion of the activities they used to manage themselves. This will result in certain operational and cost efficiencies that can improve profitability or be passed along to clients, while also allowing the advisor to service a larger number of accounts.”
Robo-advisor 2.0 is where the paradigm shift starts. Whereas Version 1.0 is basically a tech-driven, user-friendly version of what quantitative investors and turn-key asset management programs have been doing for years, Version 2.0 will likely evolve toward the provision of investment and comprehensive holistic financial advice geared to the expressed needs and wants of clients. How is this possible? Cognitive computing. Think IBM’s Watson.
Robo-Advisor 2.0: A Brave New Financial Services Industry중에서
혹시나 해서 한글로 된 자료가 있나 찾아보았더니 기사와 금융투자협회 보고서가 있더군요.
[이진우 특파원의 ‘워싱턴 워치’] 미국선 자산관리 자문도 로봇이 한다
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금융투자산업이 급속한 기계화하고 있습니다. 트레이딩은 고빈도매매를 거치면서 기계트레이딩을 변화하였습니다. 사람의 고유한 영역이라고 하던 투자자문도 기계투자자문의 시대로 접어들었습니다. 온라인증권사로 출발한 회사들이 사업범위를 확대하면서 종합증권사로 변모하였습니다. 기계투자자문을 보면 온라인증권사는 Robo-Broker로 정체성을 확대하여 자신만의 길을 만들 수 있어보입니다. 국내시장에서 가능한지 모르겠습니다. 앞서 세가지 요소중 Passive Investing이 한국 투자자에게 적합한지 의문입니다.
그렇지만 Robo-Advisor 혹은 Robo-Broker는 흥미있는 비즈니스모델입니다. 여기서 Robo-Trading을 결합하면?